El próximo miércoles, con el rito a la vez sencillo y solemne de la imposición de la ceniza, iniciaremos el tiempo de cuaresma. Para muchos bautizados este hecho ya no significa gran cosa, porque las tradiciones religiosas que configuraban culturalmente la vida de nuestra sociedad durante este tiempo, como el ayuno, la abstinencia, algunas privaciones voluntarias o ejercicios de piedad como el Vía crucis, han perdido significado. Otros las mantienen, pero las viven como si se tratara de una simple costumbre. Estas prácticas no son un fin en sí mismas, sino una ayuda para que recorramos el camino espiritual de conversión y lleguemos a la Pascua con un corazón renovado. Para vivir mejor este tiempo de gracia, os invito a reflexionar sobre tres actitudes que a menudo pueden aparecer en nuestra vida.

Es fácil caer en la tentación de pensar que la felicidad nos la dan las cosas. Si esto ocurre, en nosotros prevalecerá el deseo de tener, de acumular y de consumir. Pero este no es el camino para la verdadera alegría, porque cuando ya tenemos lo que buscamos, nos sentimos insatisfechos y aparecen nuevos deseos en nuestro corazón. La ambición, más que felicidad, con el paso del tiempo genera una gran insatisfacción. La cuaresma puede ser una ocasión para redescubrir que la auténtica belleza de nuestra vida no está tanto en acumular cuanto en sembrar en bien y compartir.

A menudo recurrimos a Dios en algunas situaciones que nos preocupan, pero somos inconstantes y nos cansamos con mucha facilidad. Mientras que Jesús nos exhorta a orar “siempre sin desanimarnos” (Lc 18,1), nos olvidamos de dar gracias cuando la inquietud ha pasado, o dejamos de orar porque pensamos que Dios no nos escucha. Los cristianos tenemos las mismas dificultades y problemas que los demás seres humanos. La fe no nos exime de ellas, pero la oración nos permite afrontarlas unidos a Cristo, vivirlas con esperanza y tener un corazón agradecido.

Todos queremos ser cada día mejores, pero sabemos que no es fácil: cuando ya hemos superado una tentación, con facilidad volvemos a caer en ella. Necesitamos constantemente pedir perdón a Dios, pero nos desanimamos y olvidamos que Dios no se cansa nunca de perdonar. Deseamos un mundo más justo, pero nos cuesta comprometernos en la lucha por alcanzarlo y, sobre todo, nos resulta difícil compartir nuestros bienes con los necesitados.

¿Somos esclavos de las cosas? ¿Perdemos la esperanza en Dios y dejamos de orar? ¿Nos cansamos de pedir perdón a Dios para que su gracia nos ayude a ser mejores? ¿Nos cuesta acercarnos a quienes nos necesitan? Si nos ocurre esto y practicamos el ayuno, la oración y la limosna con autenticidad, la cuaresma será un tiempo de gracia y de crecimiento espiritual.

Un temps favorable per a la conversió

Dimecres que ve, amb el ritu alhora senzill i solemne de la imposició de la cendra, iniciarem el temps de quaresma. Per a molts batejats açò ja no significa gran cosa, perquè les tradicions religioses que configuraven culturalment la vida de la nostra societat durant este temps, com el dejuni, l’abstinència, algunes privacions voluntàries o exercicis de pietat com el Via crucis, han perdut significat. Uns altres les mantenen, però les viuen com un costum. Estes pràctiques no són una fi en si mateixes, sinó una ajuda perquè recorreguem el camí espiritual de conversió i arribem a la Pasqua amb un cor renovat. Per a viure millor este temps de gràcia, vos convide que reflexionar sobre tres actituds que sovint poden aparéixer en la nostra vida.
És fàcil caure en la temptació de pensar que la felicitat ens la donen les coses. Si això ocorre, en nosaltres prevaldrà el desig de tindre, d’acumular i de consumir. Però este no és el camí per a la vertadera alegria, perquè quan ja tenim el que busquem, ens sentim insatisfets i apareixen nous desitjos en el nostre cor. L’ambició, més que felicitat, a la llarga genera una gran insatisfacció. La quaresma pot ser una ocasió per a redescobrir que l’autèntica bellesa de la nostra vida no està tant a acumular quant a sembrar el bé i compartir.

Sovint recorrem a Déu en algunes situacions que ens preocupen, però som inconstants i ens cansem amb molta facilitat. Mentre que Jesús ens exhorta a pregar “sempre sense desanimar-nos” (Lc 18,1), ens oblidem de donar gràcies quan la inquietud ha passat, o deixem de pregar perquè pensem que Déu no ens escolta. Els cristians tenim les mateixes dificultats i problemes que els altres éssers humans. La fe no ens lliura d’elles, però l’oració ens permet afrontar-les units a Crist, viure-les amb esperança i tindre un cor agraït.

Tots volem ser cada dia millors, però sabem que no és fàcil: quan ja hem superat una temptació, amb facilitat tornem a caure en ella. Necessitem demanar perdó a Déu constantment i, no obstant això, ens desanimem i oblidem que Déu no es cansa mai de perdonar. Desitgem un món més just, però ens costa comprometre’ns en la lluita per aconseguir-lo i, sobretot, ens resulta difícil compartir els nostres béns amb els necessitats.

Som esclaus de les coses? Perdem l’esperança en Déu i abandonem l’oració? Ens cansem de demanar perdó a Déu perquè la seua gràcia ens ajude a ser millors? Ens costa acostar-nos als qui ens necessiten? Si ens ocorre això i practiquem el dejuni, l’oració i l’almoina amb autenticitat, la quaresma serà un temps de gràcia i de creixement espiritual.