Daniel Doménech, en la representación del sermón de S. Vicente. V.GUTIERREZ

B.N. | 15.04.2021

La misa de pontifical en la Catedral de Valencia y los distintos oficios llevados a cabo en el interior de las parroquias fueron los únicos actos que este año se han celebrado en honor a san Vicente Ferrer en el ‘cap i casal’ y en las localidades, donde existe una gran devoción por el ‘Pare Vicent’, debido a la pandemia. Pero el coronavirus no doblegó la devoción.


Como ya es tradición, durante la homilía predicó un fraile dominico, en esta ocasión José Antonio Heredia. De esta manera se recuerdan los sermones que realizaba en el siglo XIV san Vicente desde el púlpito que aún hoy se conserva en la Catedral.
En su sermón, el fraile dominico se refirió a temas tan actuales como la pandemia, el aborto o la eutanasia. “Hoy nos toca vivir una de las páginas más difíciles y delicadas de la historia reciente”, aseguró.


Al término de la misa, tras impartir el cardenal arzobispo, Antonio Cañizares, la bendición, y al no poderse realizar la tradicional procesión y posterior ofrenda al patrón por las calles de Valencia, se realizó una procesión claustral. Posteriormente, las asociaciones vicentinas, así como los representantes de los distintos altares depositaron flores ante la imagen del santo.

Estreno del himno al ‘Pare Vicent’
Durante la procesión claustral, la Coral Catedralicia estrenó un himno titulado ‘Al Pare Sant Vicent’ que fue compuesto por el maestro Salvador Chuliá Hernández y el filólogo Voro López Verdejo, con motivo del VI centenario de la muerte de san Vicente Ferrer pero no pudo ser estrenado el pasado año por la pandemia.


También se interpretó el himno oficial a S.Vicente de Miguel Asíns Arbó con letra de Josep Maria Bayarri. Esta pieza ganó el concurso con motivo del quinto centenario de su canonización.

Como el ‘Pare Vicent’
Daniel Doménech, del altar del Tossal, y a petición del cardenal Cañizares “que quería en este día pequeño recuerdo de lo que son los ‘milacres’ vicentinos, al haberse suspendido las escenificaciones”, subió al púlpito para hacer una pequeña representación del fragmento final de un ‘milacre’ inédito ‘Gotes de llum’ obra de Empar Cabrera. A su término, y ante una gran ovación, el Arzobispo saludó a Daniel, agradeciéndole su representación “porque ha sido un digno representante de san Vicente Ferrer y le he dicho que sea como san Vicente, un gran predicador del evangelio. Vixca sant Vicent Ferrer!”.

Lo que nos enseña hoy S. Vicente Ferrer, también ante la eutanasia: “La mort no és la solució”

El fraile dominico José Antonio Heredia. V.G.

Durante su predicación, el fraile dominico José Antonio Heredia resaltó que san Vicente Ferrer “nos ensenya i recorda en primer lloc, que no som els amos dels bens d’este món. És dir, que ningú pot apropiar-se de lo que Deu ha creat per a tots. No som amos, sino administradors dels bens, que pertenéixen a tots. I a un administrador, lo que se li demana és que siga fidel. ¿Cóm és la nostra fidelitat? Entre nosatros hi han pobres, desocupats, marginats, sense casa, sense família, i ells són denominats per Jesús: benaventurats, amats de Deu. Nosatros diem que amem a Deu, pero no amem als qui ell ama”.


De igual manera, hizo hincapíe en “que no som els creadors d’este món, ni de nosatros mateixos, som criatures, necessitats els uns dels atres i que saben donar gràcies a Deu i als demés per haver segut cridats a la vida i en la llei de Deu trobem la seua voluntat d’amar i respectar la vida. Quin patiment el de les mares! que consideren l’abort com a única eixida. Quin patiment el dels fills! que quan naixen es troben en famílies desestructurades o que no tenen lo necessari per a subsistir. Quin patiment el de tants! que no consideren el matrimoni com una institució volguda per Deu com a signe eficaç del Seu amor cap a nosatros i mes concretament de l’amor de Jesucrist a l’Iglésia”.


También quiso resaltar que el patrón regional “nos ensenya, que la mort no és la solució per al qui patix el dolor o la malaltia o perque ya no té ganes ni força per a viure, siga per la raó que siga. No se tracta d’acceptar el dolor i el sofriment sense més. Al contrari, la dignitat humana no s’agota, per ningun motiu, i esta dignitat està demanant, acollida, acompanyament i atenció, perque la persona és lloc sagrat davant el qual nos devem descalçar i del que Deu dispon en la seua providència amorosa”.
Y por último, el santo valencio nos enseña que “el pecat, encara que present, no té l’última paraula i que no nos perteneix el dret a determinar lo que és bo i lo que és roïn. Podem elegir, pero no determinar, lo que està be o lo que està malament. La nostra llibertat no és infinita sino llimitada i finita. El primer pecat i tot pecat, consistix en no acceptar esta condició de ser criatura. La nuditat originària, de la que nos parla el Génesis i en la que quedaren els nostres pares, és una bona manera d’expressar esta situació de pèrdua de l’inocència originària i que supondrà establir un equilibri entre llibertat, responsabilitat i llimitació, en la busca de la voluntat de Deu, i aixina restablir, no per la nostra força sino per la seua gràcia, l’orde original en una humanitat nova. Humanitat nova, que trovem en l’humanitat divina de Jesucrist mort i resucitat, feta possible pel sí de Maria, verdadera artífex d’eixa nova humanitat a la que estem destinats per l’amor. Nos ensenya per últim, que la dignitat humana no coneix races ni fronteres ni colors ni llengües”.